Najbardziej wyczekiwana dotacja na fotowoltaikę – Mój Prąd 2022 ruszyła 15 kwietnia br. Zgodnie z zapowiedziami pojawiło się kilka rewolucyjnych zmian! Jakie są warunki Mój Prąd 4.0? Do kiedy potrwa nabór? Jak sprawdzić status wniosku Mój Prąd? Oto odpowiedzi na te pytania i aktualne informacje!
Mój Prąd 4.0 – nowe zasady
W zeszłorocznej edycji Mój Prąd 3.0 pieniądze rozeszły się w rekordowym tempie – już 6 października 2021 roku NFOŚiGW oświadczył, że nabór wniosków został zamknięty z powodu wyczerpania środków. Od dłuższego czasu wiadomo, że wraz z nową odsłoną dofinansowania, pojawią się pewne zmiany w zasadach jego funkcjonowania. W Mój Prąd 4.0 priorytetem będą rozwiązania zwiększające autokonsumpcję w miejscu wytwarzania energii. Jak określono w zasadach programu, celem Mój Prąd jest obecnie:
zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych lub wzrost autokonsumpcji wytworzonej energii elektrycznej poprzez jej magazynowanie (magazyny energii elektrycznej lub ciepła) oraz zwiększenie efektywności zarządzania energią elektryczną na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
To oznacza, że program obejmie nie tylko instalacje PV, ale również magazyny energii czy inne rozwiązania zwiększające bieżące zużycie. Co wpłynęło na zmianę modelu wsparcia? Jednym z głównych powodów jest zmiana systemu opustów na net-billing.
Mój Prąd 2022 sprzężony z nowym systemem prosumenckim
Decyzja o rozszerzeniu programu Mój Prąd w 2022 roku wynikała wprost z przyjętej w grudniu 2021 roku nowelizacji ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii. Prosumencka fotowoltaika w 2022 roku różni od tej, która funkcjonuje dzisiaj w ramach systemu opustów.
Zgodnie ze zmianami, net-metering został zastąpiony systemem sprzedaży nadwyżek prądu z fotowoltaiki (czyli właśnie net-billingiem). Prąd będzie wyceniany po średniej cenie z ostatniego miesiąca na Rynku Dnia Następnego. Kosztem prosumenta będą również opłaty dystrybucyjne. Zmiany obejmą inwestorów, którzy zgłoszą instalację po 01.04.2022 roku. Skąd taka decyzja rządu?
Po części wynika ona ze strat, jakie ponoszą spółki energetyczne, pokrywając za prosumenta część opłat dystrybucyjnych. Drugą przyczyną są jednak problemy ze stabilnością sieci energetycznej – przestarzałe systemy przesyłowe, nie radzą sobie ze wzrostami napięcia, wywołanymi rosnącą liczbą mikroinstalacji. Konieczne było również dostosowanie krajowych przepisów do unijnych dyrektyw dotyczących rynku energii.
Nowy system rozliczeń z jednej strony ma zniechęcić prosumentów do przewymiarowania instalacji, a z drugiej pobudzić autokonsumpcję – sprzedaż prądu byłaby bowiem mało opłacalna. Mój Prąd 2022, ze swoimi dofinansowaniami m.in. na magazyny energii byłbym bodźcem do wzmocnienia i ugruntowania zmian.
Skuteczność w Mój Prąd 4.0
Ile wniosków złożono w Mój Prąd 2022 od momentu uruchomienia? Jak zapewnia Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Paweł Mirowski:
Na dzień dzisiejszy (16.06.2022 – przyp. red.) w ramach „Mojego Prądu” 4.0 złożono ponad 1,3 tys. wniosków o dotacje.
Do 03.08.2022 roku łączna złożona liczba wniosków zwiększyła się do ok. 4 tys. To sporo, jednak dla porównania, w zeszłorocznej edycji “Mój prąd” odnotowywano nawet 2.500 – 3.000 wniosków dziennie. Zainteresowanie jest zatem zdecydowanie mniejsze. Warto jednak podkreślić, że ok. 1/10 wszystkich wniosków pochodzi od osób, które zdecydowały się na zmianę net-meteringu na net-billing.
Mój Prąd 4.0 nabór – dla kogo?
Podobnie jak poprzednich latach, program Mój Prąd jest skierowany do osób fizycznych, wytwarzających energię na potrzeby własne. Warunkiem koniecznym jest podpisana umowa kompleksowa. Pieniądze przysługują wyłącznie na zakup i montaż nowej instalacji, o mocy od 2 do 10 kW. Wsparciem nie są objęte rozbudowy czy przebudowy istniejących systemów PV (pod pojęciem rozbudowy rozumie się zarówno zwiększenie liczby modułów, jak i przyłączenie kolejnej instalacji do danego PPE z osobnym falownikiem).
Uwaga! Zupełną nowością jest fakt, że udział w programie i otrzymanie środków jest bezpośrednio powiązany z korzystaniem z nowego systemu rozliczeń prosumenckich (net-billing).
Dotację będą mogły zatem otrzymać jedynie te osoby, które zamontują i zgłoszą instalację fotowoltaiczną po 01.04.2022 roku lub Ci, którzy przejdą z systemu opustów do net-billingu.
Co warto podkreślić, dotację z Mój Prąd 4.0 mogą otrzymać nie tylko osoby, które nie składały jeszcze wniosku w poprzednich naborach, ale także te, które skorzystali już dofinansowania do mikroinstalacji (np. z Mój Prąd). Dla osób, które otrzymały już wsparcie na instalację PV, obowiązuje zmniejszona wysokość dotacji na sam system PV oraz standardowe kwoty na pozostałe elementy wspierane dofinansowaniem.
Mój Prąd 2022 – na co można otrzymać pieniądze?
Według najnowszych informacji, Mój Prąd 4.0 będzie uwzględniał dotację na:
-
- zakup, dowóz i wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej,
-
- zakup, dowóz i montaż urządzeń do magazynowania energii lub magazynowania ciepła,
-
- zakup, dowóz i instalację systemów do zarządzania wytworzoną energią.
Warto podkreślić, że o środki będzie można wnioskować na inwestycje sprzężone (np. fotowoltaika z magazynem energii) jak i oddzielne – np. tylko na instalację PV lub tylko na magazyn energii. Co więcej, o dotację na nowe elementy programu (magazyny ciepła/energii oraz systemy zarządzania) będą mogli wnioskować Ci, którzy skorzystali już z dotacji w poprzednich edycjach.
Jakie konkretnie urządzenia urządzenia do magazynowania energii – elektrycznej lub cieplnej będzie obejmować program?
Jeśli chodzi o magazynowanie energii w postaci ciepła, dotacja Mój Prąd 2022 będzie przysługiwać na:
-
- zasobniki do ciepłej wody użytkowej (tj. bojlery) posiadające grzałkę lub sprzężone z kotłem elektrycznym czy pompą ciepła,
-
- bufory ciepła do fotowoltaiki z wbudowaną grzałką lub bufory współpracujące z piecem elektrycznym lub pompą ciepła,
-
- pompy ciepła – z przeznaczeniem do ogrzewania ciepłej wody użytkowej (tj. ze zintegrowanym lub dodatkowym zasobnikiem do c.w.u).
Jeśli chodzi o magazynowanie bezpośrednie energii elektrycznej, dotacja obejmie magazyn energii (akumulator) o pojemności nie mniejszej niż 2 kWh, którego cena za 1 kWh nie przekracza 4.000 zł.
Jak już wspominaliśmy, środki z Mój Prąd można otrzymać również na systemy zarządzania energią HEMS/EMS – przy czym warunkiem otrzymania wsparcia jest zakup magazynu ciepła lub energii.
Na co nie będzie można otrzymać środków?
Dotacja Mój Prąd 4.0 nie przysługuje:
-
- osobom, które skorzystały już z innej dotacji na PV, która nie przewidywała możliwości otrzymania dodatkowego dofinansowania do mikroinstalacji z innych bezzwrotnych środków publicznych;
-
- na urządzenia do magazynowania ciepła, bezpośrednio niewpływające na autokonsumpcję – czyli np. na zasobniki c.w.u. zasilane przez piec na paliwo stałe czy gaz.
Mój Prąd 2022 – warunki
Z dokumentów programu Mój Prąd 2022, udostępnianych przez rząd i NFOŚiGW wiadomo już, że w naborze Mój Prąd 4.0:
-
- Wsparciem są objęte koszty kwalifikowane poniesione w okresie od 01.02.2020 do 31.12.2023 roku.
-
- Dofinansowanie jest udzielane na przedsięwzięcia już zakończone przed złożeniem wniosku o dotację.
-
- Środki są przyznawane jednokrotnie w ramach danej umowy kompleksowej (wyjątkiem są oczywiście są m.in. osoby z poprzedniej edycji Mój Prąd, które kwalifikują się do wsparcia).
-
- Montowane urządzenia muszą być nowe, tj. wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed montażem.
-
- Otrzymane środki z Mój Prąd są zwolnione z podatku PIT.
-
- Mój Prąd będzie można łączyć z ulgą termomodernizacyjną – oczywiście, kwotę do odliczenia od podstawy opodatkowania należy pomniejszyć o wysokość dotacji.
-
- Wymagane będzie potwierdzenie rozliczania się w net-billingu.
-
- Środki na dodatkowe elementy – tj. systemy magazynowania i zarządzania energią przysługują jedynie po zgłoszeniu do dofinansowania mikroinstalacji.
Oprócz tego, na inwestorach, którzy skorzystają z Mój Prąd 2022 spoczywa obowiązek korzystania z instalacji przez co najmniej 5 lat, licząc od daty wypłaty świadczenia. Co więcej, dotacja nie przysługuje na instalacje montowane na dachach wykonanych z azbestu (beneficjent będzie musiał wymienić poszycie, na swój koszt, zanim przystąpi do montażu). Na pieniądze nie będą też mogły liczyć te osoby, które nadmiernie przewymiarują instalację (czyli te, które u których liczba energii wytworzonej i oddanej do sieci przekroczy 120% energii pobranej w roku rozliczeniowym).
Uwaga! Nie ma możliwości połączenia dofinansowania z Mój Prąd 4.0 oraz Czyste Powietrze. Instalacja PV, która ma być objęta wsparciem w Mój Prąd 2022 musi być wyłączona z kosztów kwalifikowanych Czystego Powietrza. Ta sama zasada obowiązuje dla urządzeń zwiększających autokonsumpcję.
Obowiązki beneficjenta Mój Prąd
Od 2021 roku beneficjenci Mój Prąd mają obowiązek umieścić w dobrze widocznym miejscu tablicę informującą, że inwestycja została wsparta środkami publicznymi.
Komunikat o treści: ” Inwestycja proekologiczna wsparta w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, priorytet XI REACT-EU, działanie
11.1 Program Mój Prąd.” wraz z odpowiednimi logotypami, powinien trafić na tablicę wykonaną z wytrzymałego materiału (np. plastiku, drewna), o wymiarach A4 (297 x 210 mm). Tablica musi wisieć w miejscu inwestycji przez 5 lat.
Co więcej, przez okres trwałości, beneficjent nie może:
-
- zmieniać przeznaczenia budynku (z mieszkalnego na inny),
-
- demontować instalacji i urządzeń dofinansowanych,
-
- zmieniać miejsca lokalizacji przedsięwzięcia,
-
- odsprzedawać lub zastawiać urządzeń.
W przeciwnym wypadku, należy liczyć się z wypowiedzeniem umowy oraz o dofinansowanie oraz zwrotem środków, wraz z odsetkami (liczonymi jak od zaległości podatkowych).
Mój Prąd – kontrole
NFOŚiGW lub Instytucja Pośrednicząca, może samodzielnie lub za pomocą innym podmiotów dokonać kontroli przedsięwzięć.
W Mój Prąd kontrole mogą odbyć się w okresie od złożenia wniosku, do końca trwałości dofinansowania. Weryfikacje będą odbywać na losowo wybranej próbie beneficjentów. W przypadku nieprawidłowości, wymagane może być: złożenie korekty, wyjaśnień, uzupełnień. W przypadku naruszenia zapisów regulaminu lub programu możliwe jest nawet wypowiedzenie umowy.
Mój Prąd 4.0 – kwota dofinansowania
Wiadomo już, że wysokość dotacji Mój Prąd 2022 będzie ściśle powiązana z zakupem dodatkowych rozwiązań. Innymi słowy, więcej pieniędzy dostaną Ci, którzy zdecydują się na montaż np. fotowoltaiki z magazynem energii. Ile konkretnie można będzie dostać z Mój Prąd 2022?
Zgodnie z nowymi zasadami, osobom, które nie skorzystały jeszcze z żadnej dotacji na tę konkretną instalację PV, przysługują następujące kwoty:
-
- Wyłącznie na instalację PV – do 4.000 zł.
-
- Na instalację PV sprzężoną z innym elementem – do 5.000 zł.
-
- Na magazyn ciepła – do 5.000 zł.
-
- Na magazyn energii – do 7.500 zł.
-
- Na system zarządzania energią (EMS) i systemów zarządzania energią w domu (HEMS) – do 3.000 zł. Dotacja na to rozwiązanie będzie jednak uzależniona od zastosowania magazynu energii lub ciepła.
Maksymalna, łączna wysokość dotacji dla osób, które nie skorzystały z innej formy dotacji nie może przekroczyć 20.500 zł na jedno przedsięwzięcie.
A zatem przykładowo decydując się na fotowoltaikę z magazynem ciepła możemy otrzymać nawet 10.000 zł (5.000 zł + 5.000 zł). Z kolei inwestując w instalację PV, z magazynem energii i systemem zarządzania energią możemy otrzymać nawet 15.500 zł (5.000 zł + 7.500 zł + 3.000 zł).
Uwaga! O dotację w Mój Prąd 2022 będą mogły wnioskować osoby, które otrzymały wsparcie w poprzednich edycjach programu. Według informacji NFOŚiGW będą mogły one dostać dodatkowo 2.000 zł do instalacji, a oprócz tego środki na magazyny energii, ciepła i EMS zgodnie z powyższą listą dofinansowań.
Maksymalna wysokość dotacji dla osób, które otrzymały już wsparcie na mikroinstalację z innego programu, nie może przekroczyć 17.500 zł na jedno przedsięwzięcie.
A zatem, jeśli wnioskujący otrzymał dotację 3.000 zł z Mój Prąd 2021, przy zakupie magazynu energii może jeszcze otrzymać nie więcej niż 2.000 zł na instalację PV oraz 5.000 zł na magazyn w naborze 4.0.
Na program Mój Prąd 2021-2022 przewidziana jest kwota 855 mln zł. Jak podaje NFOŚiGW w swoim komunikacie:
Po pierwszej fazie wdrożeniowej nastąpi jednak weryfikacja oczekiwań rynku – po to, aby reagować proporcjonalnie do potrzeb i dostępnej alokacji środków.
A zatem, może się okazać, że w przypadku zwiększonego zainteresowania budżet może ulec zmianie. Już teraz pojawiają się informacje o możliwości zwiększenia budżetu Mój Prąd 4.0 o środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Nad pozwalającym na to projektem uchwały pracuje już MFiPR.
27 maja Ministerstwo Klimatu poinformowało, że podpisana została umowa o wsparcie “Mój Prąd” na lata 2021-2023 ze środków REACT EU. Według doniesień, na wsparcie instalacji PV wpłynie ponad 870 mln zł z tego narzędzia.
Kiedy ruszy Mój Prąd 2022? Terminy naboru
Jak wynika z informacji opublikowanej na rządowej stronie programu Mój Prąd, nabór wniosków do 4.0 edycji rozpoczął się 15.04. 2022 roku o godzinie 12.00.
Data ta to nie przypadek – planowane przez rząd radykalne zmiany w systemie rozliczania energii z fotowoltaiki zaczęły obowiązywać od 1 kwietnia 2022 roku.
Zakończenie naboru w “Mój Prąd” 2022 planowane jest na 22.12.2022 roku, jednak NFOŚiGW dopuszcza wydłużenie tego terminu lub też (w przypadku zwiększonego zainteresowania i wyczerpania środków) jego skrócenie.
Jak uzyskać dofinansowanie “Mój Prąd”?
Jak i gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie Mój Prąd?
Wnioski w “Mój Prąd” można złożyć wyłącznie elektronicznie, za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępnym na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Wnioski papierowe będą odrzucane!
Mój Prąd – jakie dokumenty?
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie fotowoltaiki online konieczne jest posiadanie konta na platformie GWD. Można je założyć za pomocą tzw. Węzła Krajowego (czyli za pomocą profilu zaufanego, tożsamości elektronicznej dostarczanej przez bank, e-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną) lub też za pomocą systemu GWD. Zanim jednak przejdziesz do składania wniosku, warto przygotować skany niezbędnej dokumentacji. Wymaga się elektronicznych wersji:
-
- potwierdzenie zgłoszenia wniosku o przyłączenie mikroinstalacji, wydane przez OSD (Operatora Sieci Dystrybucyjnej) i zaświadczenie/oświadczenie potwierdzające korzystanie z systemu net-billing;
Zaświadczenie – net-billing do Mój Prąd 2022
- potwierdzenie zgłoszenia wniosku o przyłączenie mikroinstalacji, wydane przez OSD (Operatora Sieci Dystrybucyjnej) i zaświadczenie/oświadczenie potwierdzające korzystanie z systemu net-billing;
-
- dowodu zapłaty faktury (np. potwierdzenie dokonania przelewu, dokument KP podpisany przez osobę przyjmującą środki) lub oświadczenia (wykonawcy lub beneficjenta) o dokonaniu zapłaty w pełnej kwocie;
Oświadczenie o zapłacie
- dowodu zapłaty faktury (np. potwierdzenie dokonania przelewu, dokument KP podpisany przez osobę przyjmującą środki) lub oświadczenia (wykonawcy lub beneficjenta) o dokonaniu zapłaty w pełnej kwocie;
-
- zaświadczenia OSD o dacie przyłączenia mikroinstalacji, razem z numerem Punktu Poboru Mocy;
Zaświadczenie OSD o podłączeniu
- zaświadczenia OSD o dacie przyłączenia mikroinstalacji, razem z numerem Punktu Poboru Mocy;
-
- protokół odbioru prac – od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy o samodzielnym montażu elementów dodatkowych (magazynu ciepła, energii, HEMS/EMS);
Protokół odbioru prac
- protokół odbioru prac – od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy o samodzielnym montażu elementów dodatkowych (magazynu ciepła, energii, HEMS/EMS);
-
- pełnomocnictwo, jeśli wniosek ma być składany w imieniu wnioskodawcy
Pełnomocnictwo – Mój Prąd
- pełnomocnictwo, jeśli wniosek ma być składany w imieniu wnioskodawcy
-
- faktury lub paragonu imiennego za dostawę i montaż instalacji PV oraz dodatkowych elementów objętych dotacją;
-
- dokument potwierdzający zgłoszenie do OSD instalacji lub uruchomienia magazynu energii.
Mój Prąd – jak wypełnić wniosek online?
Jak wygląda procedura składania wniosku “Mój Prąd” online? Składa się ona z kilku prostych kroków:
-
- Przejście do portalu GWD i założenie konta – aby złożyć wniosek do Mój Prąd należy przejść na stronę GWD i zalogować się. Jeśli nie posiadamy konta, należy się wcześniej zarejestrować (za pomocą jednej z wyżej podanych metod – czyli np. profilu zaufanego czy funkcjonalności GWD).
-
- Złożenie wniosku – w tym celu, z menu dostępnego w górnej części strony należy wybrać opcję ‘Nowy wniosek o dofinansowanie”. Przycisk ten wywoła okno, gdzie należy wybrać rodzaj wniosku. Wybieramy zatem “Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych”, a następnie z listy “Mój Prąd”. Następnie należy wybrać pozostałe ustawienia wniosku, tak jak poniżej i kliknąć przycisk “Zapisz i przejdź do edycji”.
- Złożenie wniosku – w tym celu, z menu dostępnego w górnej części strony należy wybrać opcję ‘Nowy wniosek o dofinansowanie”. Przycisk ten wywoła okno, gdzie należy wybrać rodzaj wniosku. Wybieramy zatem “Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych”, a następnie z listy “Mój Prąd”. Następnie należy wybrać pozostałe ustawienia wniosku, tak jak poniżej i kliknąć przycisk “Zapisz i przejdź do edycji”.
-
- Uzupełnienie wniosku – w następnym etapie zostaniemy poproszeni o uzupełnienie niezbędnych danych – dotyczących wnioskodawcy (m.in. imię, nazwisko, PESEL, adres), instalacji PV (lokalizacja, koszt całkowity, koszt kwalifikowany, moc instalacji, data przyłączenia). W następnej zakładce “Dofinansowanie” znajdziemy wyliczoną przez system kwotę dotacji. Potem będziemy musieli jeszcze zatwierdzić oświadczenia w sekcji “Oświadczenia” oraz w sekcji “Umowa” (tu znajduje się przykład umowy z NFOŚiGW, którą będziecie zawierać).
-
- Dodanie załączników – ostatni krok to dodanie załączników. Uwaga! NFOŚiGW wymaga, aby załączniki wysyłać wyłącznie elektronicznie – nie należy się więc sugerować polem “Załączony w formie papierowej”. Dokumenty do Mój Prąd należy zeskanować i załączyć za pomocą okna GWD. Na koniec należy wcisnąć przycisk “Zapisz zmiany w załącznikach”.
-
- Zapisanie wniosku i sprawdzenie poprawności – elektroniczny wniosek Mój Prąd posiada funkcję automatycznego sprawdzenia poprawności i kompletności danych. Jeśli jakichś informacji będzie brakować, zostaniemy o tym powiadomieni. Wniosek przeniesie nas również do błędnie wypełnionych miejsc. Jeśli wszystko uzupełniliśmy poprawnie, pojawi się okno z opcją “Zatwierdź wniosek”. Uwaga! Ten krok nie oznacza jeszcze, że wniosek został złożony!
-
- Podpisz i wyślij wniosek – kolejny krok, to wysłanie wniosku. Przycisk “Wyślij do Funduszu” pojawi się dopiero po walidacji i zatwierdzeniu poprawnie wypełnionego wniosku. Po jego kliknięciu możemy zostać poproszeni o cyfrowe podpisanie wniosku (za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego z wykorzystaniem aplikacji Szafir). Uwaga! Choć GWD daje możliwość wydrukowania wniosku, wniosek o Mój Prąd należy koniecznie wysłać elektronicznie. Wnioski papierowe będą odrzucane!
Po podpisaniu, status wniosku na liście zmieni się na “Oczekuje na złożenie w Funduszu”. Rejestracja w systemie może potrwać nawet kilka godzin – gdy wniosek zostanie wstępnie zatwierdzony, status zmieni się na “Przyjęty w Funduszu” (aczkolwiek nie oznacza to jeszcze przyznania dotacji). Jednocześnie na skrzynkę mailową podaną przy zakładniu konta powinniśmy otrzymać potwierdzenie wysyłki.
Poniżej znajdziecie szczegółową instrukcję składania wniosku Mój Prąd przez GWD opracowaną przez NFOŚiGW:
Jak złożyć wniosek Mój Prąd – instrukcja
Jak sprawdzić status wniosku Mój Prąd?
Jeśli udało się Wam już poprawnie wysłać wniosek wraz z załącznikami, w systemie GWD powinniście znaleźć jego numer. Przyda się on do weryfikacji, na jakim etapie jest zgłoszenie. Zatem, jak sprawdzić status wniosku Mój Prąd?
W tym celu należy udać się na stronę programu Mój Prąd (https://mojprad.gov.pl/) wybrać właściwy dla nas nabór, a następnie wcisnąć przycisk “Sprawdź jego status”. Po jego kliknięciu, pojawi się okno, w którym będzie można wpisać:
-
- e-mail lub numer PPE (czyli Punktu Poboru Energii – znajdziecie go np. na fakturze za prąd lub w umowie kompleksowej).
-
- numer wniosku (w formule MP3/XXXXXX).
Po kliknięciu przycisku “Sprawdź status” dowiemy się, na jakim etapie jest nasz wniosek.
Mój Prąd – pytania i odpowiedzi
Choć dotacja działa już od dłuższego czasu, wciąż pojawiają się pytania odnośnie jego funkcjonowania. Dlatego, poniżej przygotowaliśmy dla specjalną listę “Mój Prąd – pytania i odpowiedzi”.
Mój Prąd – najpopularniejsze pytania i odpowiedzi | |
1. Dotacja Mój Prąd – dla kogo? | Osoby fizyczne, które zamontowały nową instalację PV o mocy od 2 do 10 kW, posiadające umowę kompleksową. |
2. Czy program Mój Prąd będzie kontynuowany? | Tak. Potwierdzono, że Mój Prąd 2022 rozpoczął się 15.04.2022 roku o godzinie 12:00. |
3. Mój Prąd – do kiedy? | Okres kwalifikowalności kosztów sugeruje, że Mój Prąd może być kontynuowany do 2023 roku. |
4. Mój Prąd 2022 – od kiedy nowy nabór? | Nabór Mój Prąd 4.0 ruszył 15 kwietnia 2022 roku o godzinie 12:00. |
5. Jak uzyskać dofinansowanie Mój Prąd? | Aby uzyskać dotację, trzeba zamontować nową instalację PV i/lub magazyn ciepła/energii i system zarządzania energią. Następnie trzeba poczekać na wymianę licznika na dwukierunkowy oraz złożyć wniosek wraz z dokumentami. Szczegóły znajdziecie w artykule powyżej. |
6. Ile trwa rozpatrzenie wniosku w Mój Prąd? | Według informacji NFOŚiGW na rozpatrzenie wniosku czeka się 210 dni licząc od poprawnego złożenia wniosku w GWD. W przypadku konieczności uzupełnienia danych czas ten wydłuża się do 270 dni. |
7. Mój Prąd – jak długo się czeka na pieniądze? | Od momentu złożenia wniosku, do wypłaty, w zależności od tury naboru może minąć od ok. 2-3 miesięcy do nawet 7 miesięcy. |
8. Jak sprawdzić status wniosku Mój Prąd? | Status wniosku Mój Prąd można sprawdzić na oficjalnej stronie programu. Szczegóły znajdziecie w artykule powyżej. |
9. Jakie dokumenty przygotować do Mój Prąd? | Potrzebne będą skany faktury lub paragonu imiennego za zakup i/lub montaż i/lub transport instalacji PV. Oprócz tego skan potwierdzenia dokonania płatności za fakturę, skan zaświadczenia potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci (wydane przez OSD), skan zaświadczenia o rozliczaniu się w net-billingu, protokół odbioru pracy (przy montażu magazynu ciepła, energii lub EMS) oraz skan zgłoszenia magazynu do OSD. Szczegółowe dane znajdziecie w artykule powyżej. |
10. Jak złożyć wniosek w Mój Prąd? | Do złożenia wniosku potrzebne jest konto w GWD . Można je założyć z pomocą profilu zaufanego, banku lub innej instytucji dostarczającej e-dowód, certyfikatu kwalifikowanego lub za pomocą samej platformu GWD. |
11. Gdzie złożyć wniosek Mój Prąd? | Wnioski można składać wyłącznie elektronicznie za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) |
12. Co to jest koszt kwalifikowany w Mój Prąd? | Koszt kwalifikowany to wydatek poniesiony na realizację inwestycji objętej dofinansowaniem. W Mój Prąd takim wydatkiem może być zakup i/lub montaż i/lub transport instalacji fotowoltaicznej, magazynu energii/ magazynu ciepła lub systemu zarządzania energią. |
13. Mój Prąd – ile wniosków złożono? | W edycjach I-III złożono łącznie ponad 440 tysięcy wniosków w Mój Prąd. |
14. Czy dotacja Mój Prąd jest opodatkowana? | Dotacja Mój Prąd jest zwolniona z podatku. To oznacza, że nie trzeba jej rozliczać w PIT. |
Mój Prąd czy nie, w fotowoltaikę warto inwestować!
Wielu prywatnych inwestorów, decyzję o montażu fotowoltaiki w dużej mierze uzależniało właśnie od dostępności i wysokości dotacji “Mój Prąd”. Na przedsięwzięcie to warto jednak spojrzeć z szerszej perspektywy ekonomicznej. Sama dotacja lub jej brak nie decydują bowiem o tym, że instalacja będzie opłacalna czy nie. Co, poza dopłatami, powinno nas zatem przekonać do montażu fotowoltaiki?
-
- Droższy prąd – na giełdzie energii, w wrześniu 2021 roku pobiła rekord. Energia na TGE zdrożała aż o 90% w stosunku do września ubiegłego roku i aż o 300% w stosunku do kwietnia 2020 roku. To wszystko przełoży się na nasze rachunki. Nawet jeśli spółki obrotu zdecydują się podniść ceny energii czynnej tylko o 40%, zwiększy to nasze rachunki o ok. 20%. Fotowoltaika pozwala obniżyć rachunki nawet o 90%.
-
- Inflacja – według GUS, inflacja we listopadzie 2021 roku zbliżyła się do 8%. A to oznacza, że nasze pieniądze dość szybko tracą na wartości. Fotowoltaika może być pomysłem na bezpieczną inwestycję z bardzo dobrą stopą zwrotu. Z powodzeniem może zastąpić lokaty (które przez niskie stopy procentowe zapewniają znikomy zysk), obligacje czy te bardziej ryzykowne formy inwestowania (akcje, kryptowaluty).
-
- Ceny instalacji zaczynają rosnąć – przez ostatnich 10 lat podzespoły fotowoltaiczne systematycznie taniały. W ostatnich miesiącach, przez utrudnienia w transporcie zamorskim, wysokie ceny surowców (przede wszystkim krzemu, ale też srebra, miedzi) ceny modułów zdrożały o ok. 10%. Na razie nie zapowiada się, by ten niekorzystny trend się odwrócił. Sytuację pogarsza kurs złotego, przede wszystkim względem dolara.
To tylko część z przyczyn, dla których inwestycji w fotowoltaikę nie warto odkładać na później. Argumentów za jest zdecydowanie więcej – m.in. kończący się system opustów, ale też kwestie ekologiczne (smog zabija co roku kilka tysięcy Polaków, a dwutlenek węgla wpływa na postępowanie zmian klimatycznych).